Rabu, Oktober 14, 2009

Karangan Kemalangan Jalan Raya

Punca: Sikap pemandu
-bersikap mementingkan diri, tidak sabar
- tidak mematuhi peraturan jalan raya ( memotong kenderaan di sebelah kiri jalan dan di garisan putih berkembar, memandu melebihi had laju yang ditetapkan, melanggar lampu isyarat, tidak memberi isyarat ketika hendak membelok ke kiri atau ke kanan, mengantuk ketika memandu, mabuk, memberhentikan kenderaan di bahu jalan tanpa sebarang papan tanda amaran)
-pembonceng motosikal tidak memakai topi keledar
-tidak memakai tali pinggang keledar

Punca: Keadaan Jalan Raya
- keadaan jalan raya berlopak-lopak dan berlubang
-jalan raya yang sempit, tidak rata
-jalan raya yang bengkang-bengkok, selekoh tajam dan berbahaya
-jalan licin
-penyelenggaraan jalan dilakukan pada waktu puncak
-kurang papan tanda amaran
-kadang-kadang terdapat paku yang tertabur di tengah jalan, bangkai binatang
-binatang ternakan melintas jalan seperti ayam, kerbau, kambing dan lembu

Punca: Keadaan Cuaca
-keadaan berjerebu, jarak penglihatan terhad
-apabila hujan, jalan menjadi licin, penglihatan kabur
-keadaan bertambah buruk apabila hujan lebat pada waktu malam

Punca: Keadaan Kenderaan
-kenderaan tidak diselenggara mengikut jadual yang telah ditetapkan
-brek kenderaan tidak makan, tayar kenderaan haus
-pengelap cermin kenderaan tidak berfungsi, tidak dapat menyapu air hujan menyebabkan penglihatan terhad dan kabur
-tidak ada cermin sisi, tidak ada tali pinggang/ tali keledar ( bagi kenderaan lama)
-kenderaan diubahsuai tanpa mendapatkan kelulusan daripada JPJ

Punca: Undang-undang
-Dendaan dan kompaun sebanyak RM300 bagi kesalahan berat seperti memandu melebihi had laju, melanggar lampu isyarat merah tidak berkesan. Pemandu mampu bayar
-Gejala rasuah dan penguatkuasaan undang-undang yang lemah, Penguatkuasaan daripada JPJ boleh dianggap cuma mengikut musim. Menjelang hari perayaan ataupun mendapat aduan daripada orang ramai barulah menjalankan operasi.
-Kurang pemantauan dijalankan di lokasi yang sering berlaku kemalangan
-Ops Sikap dan sekatan jalan raya hanya giat dijalankan ketika musim perayaan
-Kempen yang dijalankan tidak berkesan dan tidak secara konsisten "hangat-hangat tahi ayam"

Punca: Kegiatan Mat Rempit
-perlumbaan haram oleh Mat Rempit, menjadikan jalan raya sebagai tempat berlumba, membahayakan pengguna jalan raya yang lain
-Mat Rempit menunggang motosikal secara berkumpulan, tidak mempedulikan pengguna jalan raya yang lain
-sengaja melanggar peraturan jalan raya seperti melanggar lampu isyarat dan menunggang melawan aliran kenderaan


Peribahasa/ Slogan/ Frasa yang boleh digunakan:
Malang tidak berbau
sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
sudah terhantuk, baru tergadah
hangat-hangat tahi ayam
nasi sudah menjadi bubur
berhati-hati di jalan raya
biar lambat asalkan selamat
Pandu cermat, jiwa selamat
Polis trafik
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
nahas jalan raya/ kemalangan jalan raya/ tragedi
tidak mengetahui adab atau peraturan jalan raya
penunggang motosikal seolah-olah hendak membunuh diri ketika menunggang motosikal
samseng jalan raya
jalan raya di negara ini dianggap sebagai 'sungai maut'
topik tentang jalan raya tidak pernah habis diperkatakan dan akan terus diperkatakan selagi kemalangan jalan raya terus meningkat.
murah sangatkah nyawa manusia?

Sikap Pemandu:
-membuat pemeriksaan kenderaan secara berkala
-sebelum memulakan perjalanan terutaman perjalanan jauh, membuat pemeriksaan dan memastikan kenderaan dalam keadaan baik seperti brek berfungsi, tayar berbunga
-tidak meminum arak jika terpaksa memandu, kalau mengantuk, berhenti di kawasan rehat
-memandu tidak melebihi had laju dan tidak memotong di garisan berkembar
-sabar dan mematuhi peraturan jalan raya
Jabatan Kerja Raya(JKR) membaiki jalan-jalan yang rosak, menurap jalan berlubang
Denda yang lebih tinggi supaya pengguna jalan raya akan berfikir dua kali sebelum memandu laju
-sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna

Media Massa:
-menyiarkan berita tentang kemalangan jalan raya, menyiarkan babak ngeri nahas jalan raya
-menyiarkan kempen-kempen keselamatan jalan raya pada waktu primer agar lebih ramai penonton yang dapat menonton dan memberi kesedaran kepada pengguna jalan raya sama ada pejalan kaki, penunggang motosikal, pemandu lori dan bas
-kempen keselamatan jalan raya disiarkan saban hari dan seberapa kerap yang mungkin bukan pada musim perayaan sahaja.

Undang-undang:
-meningkatkan umur pemerolehan lesen bermotor dari 16 tahun ke 18 tahun
-Denda yang lebih berat dan hukuman penjara boleh dipertimbangkan jika melibatkan kematian
-melaksanakan sistem potongan markah, tidak memperbaharui lesen pemandu yang terlibat dalam kemalangan maut.
-proses pemerolehan lesen yang lebih ketat, pelajar perlu mengikuti kursus keselamatan jalan raya

Peranan Ibu Bapa :
-memastikan anak tidak terlibat dalam kegiatan Mat Rempit
-tidak membelikan motor kepada anak-anak yang didapati tidak mematuhi peraturan jalan raya
-menjadi contoh teladan atau 'role model' kepada anak-anak terutaman semasa berada di jalan raya,
-Ibu bapa memandu secara bersopan ketika di jalan raya untuk memberi contoh teladan kepada anak-anak, mendidik anak-anak tentang kepentingan menjaga keselamatan ketika berada di jalan raya.

Pihak Kerajaan:
Melalui JPJ, JKR dan Polis trafik untuk menguatkuasakan undang-undang yang telah digubal
-Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sentiasa mengadakan operasi menangkap Mat Rempit, mengadakan sekatan jalan untuk memeriksa dan mengawal pengubahsuaian kenderaan secara haram dan tidak mengikut spesifikasi yang diluluskan oleh JPJ
-menyita kenderaan yang diubahsuai dan telah tamat tempoh cukai jalan dan lesen memandu
-memastikan pegawai polis trafik atau JPJ tidak mengamalkan amalan rasuah, mengenakan hukuman berat terhadap pegawai yang menerima rasuah atau meminta rasuah daripada pengguna jalan raya.
-Jabatan Kerja Raya(JKR) selalu memastikan keadaan jalan raya yang sempurna dan membuat kerja-kerja membaiki dan penyelenggaraan jalan pada waktu larut malam ketika kurang kenderaan menggunakan jalan raya, meletakkan papan tanda amaran di selekoh tajam dan jalan bengkang-bengkok agar pemandu mengetahui keadaan jalan raya yang bakal dilalui oleh mereka

Kempen & Didikan:
-didikan tentang keselamatan jalan raya diterapkan dalam kurikulum atau aktiviti kokurikulum di sekolah. Mengajar pelajar-pelajar sekolah rendah cara selamat ketika ingin melintas jalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan